ახალი მინისტრი - ახალი ცვლილებები

მიმდინარე წლიდან განათლების სისტემაში ძირეული გარდაქმნები იწყება. სასწავლო გეგმებს ახალი საგნები ემატება. სასკოლო გამოცდები კი მოსწავლეებისათვის სკოლაში ზოგადი განათლების მიღებისა და ეროვნული გამოცდებისათვის მზადების მნიშვნელოვანი ინსტრუმენტი ხდება.

განათლებისა და მეცნიერების მინისტრი დიმიტრი შაშკინი მოსწავლეებთან, მასწავლებლებსა და დირექტორებთან შეხვედრებს განაგრძობს. მინისტრი მათ პრეზიდენტის ინიცირებულ იმ სიახლეებს აცნობს, რომელთა განხორციელებას განათლების სამინისტრო 2010-2011 წლებში ეტაპობრივად იწყებს.

მოსწავლეთა მაღალი დასწრების უზრუნველყოფა სკოლებში; სასკოლო ატესტატის მნიშვნელობის გაზრდა; 2011 წელს ათ ძირითად სავალდებულო საგანში მინიმალური კომპეტენციის მიღება ეროვნულ საგამოცდო ცენტრებში სასკოლო ატესტატის მისაღებად.

სკოლებში მოსწავლეების თვითმმართველობის შექმნა და განვითარება; სასკოლო ოლიმპიადების ხელშეწყობა; ეროვნული სასწავლო გეგმის დახვეწა - ფიზკულტურის გაკვეთილების შეცვლა სპორტის გაკვეთილებით, კომპიუტერის გაკვეთილების დანერგვა, კულტუროლოგიის დისციპლინის შემოღება, სამხედრო-პატრიოტული სწავლების დანერგვა.

მასწავლებელთა პროფესიული დონის ამაღლება: პედაგოგთა ნებაყოფლობითი სერტიფიცირების დაწყება 2010 წლის ივლისში; ხელფასის მომატება მხოლოდ სერტიფიცირებული პედაგოგებისთვის; მასწავლებლების კვალიფიკაციის ამაღლების ხელშეწყობა სახელმწიფოს მხრიდან, მენტორმასწავლებელელთა (მასწავლებლები, რომლებიც ასწავლიან სტაჟიორებს) ინსტიტუტის გაძლიერება.

ინფრასტრუქტურის გაუმჯობესება: ადგილობრივი ხელისუფლების ჩართვა ინფრასტრუქტურის განვითარებისა და სკოლების რეაბილიტაციაში; 20 მილიონის გადაცემა ცენტრალური ბიუჯეტიდან ადგილობრივ ბიუჯეტებში სკოლების რეაბილიტაციისთვის; სასკოლო სასადილოების, ბიბლიოთეკებისა და ლაბორატორიების მოწყობა.

ეს მხოლოდ ნაწილია იმ ძირითადი ცვლილებებისა, რომელთა განხორციელებას განათლების სამინისტრო ეტაპობრივად იწყებს. 

განათლების სისტემაში დაგეგმილი რეფორმების შესახებ 12 იანვარს, ბათუმში პედაგოგებთნ შეხვედრისას საქართველოს პრეზიდენტმა მიხეილ სააკაშვილმაც ვრცლად ისაუბრა. მან განსაკუთრებული ყურადღება 10 სავალდებულო საგანში გამოცდის ჩაბარებაზე გაამახვილა. მისი განმარტებით, უმაღლეს სასწავლებლებში ჩაბარება მხოლოდ სამი მისაღები გამოცდით აღარ მოხდება. სკოლის დამთავრებისას მოსწავლე 10 საგანში ჩააბარებს გამოცდას, რომლის შედეგებიც განსაზღვრავს ატესტატის ქულებსა და უმაღლეს სასწავლებელში ჩაბარების შესაძლებლობას. 

10-ვე გამოცდა სპეციალურად განკუთვნილ საგამოცდო ცენტრებში ჩატარდება. საგამოცდო საგნების რიცხვში კი აუცილებლად შევა ფიზიკა, მათემატიკა, ქიმია და ინფორმატიკა. 

განათლების სისტემაში დაწყებული რეფორმა მიხეილ სააკაშვილმა იმით ახსნა, რომ სკოლის ატესტატმა და სკოლაში სწავლამ ფასი დაკარგა: “განსაკუთრებით ბოლო კლასების მოსწავლეები სკოლაში საერთოდ აღარ დადიან, რადგან ემზადებიან მხოლოდ იმ საგნებში, რაც უმაღლესში მოსახვედრადაა საჭირო”. 

ანალოგიურად ფიქრობენ მშობლები. მათი განმარტებით, სკოლამ განათლების მიღების ფუნქცია დაკარგა. ისინი ამბობენ, რომ 10 გამოცდა მხოლოდ რეფორმის დასაწყისი უნდა იყოს.

“იმისათვის, რომ ბავშვი სკოლით და საერთოდ, სწავლით დაინტერესდეს, სხვა ცვლილებებიცაა საჭირო”, - ამბობს დალი კაპანაძე.

ახალციხის სახელმწიფო სასწავლო უნივერსიტეტის პროფესორი, ისტორიკოსი ვალერი სილოგავა ამბობს, რომ უფრო ადრე შეიძლებოდა იმის გაკეთება, რაც ახლაა დაგეგმილი განათლების სისტემაში: “ეს 10 გამოცდა პირველი ეტაპია. ვფიქრობ, რომ საგნების რაოდენობა მოიმატებს, რადგან აუცილებელია სკოლის ავტორიტეტის გაზრდა. თუ უნდათ, რომ იყვნენ პრესპექტიულები და ქვეყნის სრულფასოვანი მოქალაქეები, აუცილებელია ცოდნის მიღება და მათ ეს ცოდნა სკოლიდანვე უნდა მიიღონ”. 

განათლების სისტემაში დაგეგმილ სიახლეებს პედაგოგებიც დადებითად ხვდებიან.
 
“ჩემთვის ნამდვილად მისაღებია, რადგან მოსწავლეს და მშობელს ნიშნების მიმართ მადა ცოტა დაეწევათ და მიხვდებიან, რომ სკოლაში მიღებული ცოდნა საჭიროა. რატომღაც აჩემებული აქვთ და ჰგონიათ, რომ უმაღლესში სასწავლებლად ორ საგანში მომზადება საკმარისია”, - განმარტავს მეორე საჯარო სკოლის ფიზიკის პედაგოგი ქეთევან მაღრაძე.

ქართული ენის პედაგოგის მანონი ყავრელიშვილის თქმით, რეფორმა სწავლის ხარისხისა და დასწრების საკითხს მოაწესრიგებს, რაც სკოლების ერთ-ერთი ძირითადი პრობლემაა: “ბოლოს და ბოლოს ბავშვები უნდა მიხვდნენ, რომ უნდა დასხდნენ და იმეცადინონ. თუმცა საგამოცდო ტესტები აუცილებლად სკოლის პროგრამის მიხედვით უნდა იყოს შედგენილი”. 

მოსწავლეების ნაწილი ფიქრობს, რომ საგამოცდო საგნების რაოდენობა ბევრია. მაგრამ გვარწმუნებენ, რომ სწავლისთვის და შემდეგ გამოცდისთვის მზად არიან, რადგან წინააღმდეგ შემთხვევაში უმაღლეს სასწავლებელში სწავლას ვერ შეძლებენ.

“ყველანაირად შევეცდები, ყველა საგანი ისე ვისწავლო, რომ შემდეგ გამოცდების ჩაბარება არ გამიჭირდეს. სხვანაირად უმაღლესში ვერ ჩავაბარებ”, - ამბობს მეხუთე საჯარო სკოლის მე-10 კლასის მოსწავლე სოფო ოქრომელიძე.  

მასწავლებლები ამბობენ, რომ ბოლო დროს მოსწავლეები სკოლის ფუნქციას არასწორად აღიქვამენ. სკოლამ მათთვის მხოლოდ ერთი დატვირთვა შეიძინა – გზა უმაღლესში მოსახვედრად. ისინი უგულებელყოფენ სკოლის ძირითად ფუნქციას, რაც ზოგადი განათლების მიღებაში გამოიხატება. 

პრეზიდენტის ინიციატივით 2010-2011 წელს მოსწავლეები ორ ახალ დისციპლინას - კულტუროლოგიასა და სამხედრო-პატრიოტულ საგანს ისწავლიან.

პედაგოგები ამ სიახლესაც დადებითად ხვდებიან. ისინი ფიქრობენ, რომ “პატრიოტიზმზე მოსწავლემ ბევრი რამ უნდა იცოდეს, რომ საკუთარი ქვეყნის დაცვა შეძლოს”.  

“დიდი ხანია ბავშვებმა პატრიოტიზმის გრძნობა დაკარგეს. რატომღაც ჰგონიათ, თუ საკუთარ თავს მოიწესრიგებენ, ეს საკმარისია (?! ავტ). მათ სიტყვა პატრიოტიზმი კარგად უნდა გაითავისონ, ამიტომ საჭიროა ამ საგნის შემოღება”, - ამბობს ქეთევან მაღრაძე.

არსებობს განსხვავებული მოსაზრებებიც.

“არ მესმის, როგორ უნდა ასწავლო პატრიოტიზმი?! ეს იგივეა, ასწავლო სიყვარული, მეგობრობა და ა.შ. ხომ სწავლობენ ქვეყნის ისტორიას, ლიტერატურას. საინტერესოა, ვინ და როგორ შეადგენს პროგრამას, სახელმძღვანელოს, რას გააკეთებენ ამ საგნის გაკვეთილზე. ცოტა უცნაურად მეჩვენება პატრიოტიზმის სწავლება”, - ამბობს ორი უფროსკლასელი მოსწავლის მშობელი და ვინაობის გამხელისგან თავს იკავებს.  

განათლების სისტემის რეფორმის მეორე ეტაპის ფარგლებში, სკოლებში სამოქალაქო თავდაცვისა და უსაფრთხოების ახალ სასწავლო კურსი შემუშავდა.

კურსი მოიცვას ისეთ საკითხებს, როგორიცაა სამოქალაქო თავდაცვა, საგზაო უსაფრთხოება, პირველადი სამედიცინო დახმარება, ქართული ჯარის ისტორია და ქართული არმიის შეიარაღების მიმოხილვა. 

მშობლების ნაწილი ამ საკითხისადმიც სკეპტიკურადაა განწყობილი. ისინი ფიქრობენ, რომ ამისათვის არსებობს სავალდებულო სამხედრო სამსახური და სკოლებში არმიის შეიარაღების შესახებ არ უნდა სწავლობდნენ. 

კიდევ ერთი საკითხი სახელმძღვანელოების ხშირად შეცვლას ეხება. განათლების სამინისტროში აცხადებენ, რომ იგეგმება სახელმძღვანელოების გრიფირების წესის გამკაცრება და სასკოლო გამოცემების სტანდარტების შექმნა. 

ამ სიახლისადმი განწყობა დადებითია, ვინაიდან ყოველწლიურად სახელმძღვანელოები აღარ შეიცვლება და, შესაბამისად, გასულ წელს შეძენილი სახელმძღვანელო მომავალ სასწავლო წელსაც გამოსადეგი იქნება. 

მანანა სარაშვილი, ახალციხე  

No comments:

Post a Comment

დატოვე კომენტარი